משימה רביעית - נתינה

מילדים למתבגרים
קרני כהן מנוח
תקציר מפעמים קודמות לטובת מי שמצטרף למסע המשפחתי של 1213
 
לפני מספר חודשים יצאנו לדרך משותפת של מסע משפחתי של משפחת 1213. מסע שמתפרש על כמה חודשים ומקבץ ערכים ומיומנויות שמתאימים לכמה שיותר משפחות שחוגגות השנה שנת מצווה לבנם או בתם. זוכרים?

אני יודעת שלכל משפחה מתאים מסע משפחתי אחר, מסע ייחודי שמותאם במיוחד לאותה משפחה, אך פה אנחנו נצטרך לזכור שאין פה "משפחה יחידה", זהו מסע משותף למשפחות רבות. ודווקא עם המגוון והשוני שאני מניחה שיהיו בין כל המשפחות נוכל להרחיב, ללמוד ולקבל נקודת מבט נוספת, שיתכן שלא היינו חושבים עליה לבד.
 
אחרי שבחרנו לפתוח את המסע המשותף שלנו ולהתמקד בערך סובלנות, שדורש מכל אחד מאתנו פתיחות כלפי דעותיו של האחר, המשכנו בערך משפחה וערך יהדות, הפעם נתמקד בערך נתינה.

 
*     *     *     *     *
 
"יש לך - תן. קשה? אני יודע. אבל תן בכל זאת. ללא תרעומת, מכל הלב. זה חשוב. נסיון - ומי יודע? אולי בשורת הימים שיגיעו (לא כ"כ מהר), כאשר ישתנה האדם (חייבים להאמין), והוא ייהנה יותר לתת מאשר לאגור. פשוט לא יהיה מסוגל לנהוג אחרת. בינתיים תעניק משלך באורך רוח, עד אשר (חייבים להאמין) יחלוק האדם בשמחה את מה שיש לו". יאנוש קורצ'אק
 
את מי ערך הנתינה עשוי לעניין?
 
במהלך עבודתי עם משפחות יוצא לי לא אחת לפגוש הורים שמעידים שהילד שלהם מפונק. הם מתארים בפני ילד שעסוק רק בעצמו, בצרכיו ובתועלתו. ילד שלא יודע לתת, שלא מגלה רגישות לצרכים של הזולת ושלא נותן מעצמו לאחרים. ילד שנותן רק אם הוא חייב או רק כאשר הוא מבין את הרווח האישי שלו הטמון בנתינה לאחר. יצא לכם לפגוש ילד כזה? אולי בבית או אצל חברים? אולי אצל השכנים? או סתם בסופר, אם התשובה שלכם היא "כן", נראה לי שהתמקדות בערך הנתינה עשויה לעניין אתכם.
 
"טוב לתת כשנשאלים, אך טוב יותר לתת מבלי להישאל - לתת מתוך הבנה" - ג'ובראן חליל ג'ובראן
 
נסו להיזכר בפעם האחרונה בה נתתם למישהו משהו, נתינה שמטרתה לשמח את הזולת, נתינה שמטרתה להושיט יד, לעזור, נתינה מתוך רצון להעניק תשומת לב או להביע רגש. איך זה היה מה הרגשתם? מה חשבתם? אני מניחה שלרובכם יעלו רגשות, מחשבות וזיכרונות נעימים מהחוויה של הנתינה.
 
הנתינה דורשת מכל אחד מאתנו לראות את האחר, לזהות את צרכיו ורצונותיו, לאתר את התזמון המתאים לנתינה ולחשוב על הדרך המכבדת של הנתינה עצמה. הנתינה מצריכה מאתנו לכבד את הזולת, להיות קשוב אליו, לגלות רגישות, אכפתיות ואחריות כלפי האחר – בקיצור ההפך מאותו ילד מפונק שאנחנו מכירים.
 
 
נתינה - איזה מסר אנחנו רוצים להעביר לילדים שלנו?
 
כמו תמיד בחרתי לעלות בפניכם מספר שאלות ונקודות למחשבה, שבאמצעותן ובאמצעות שאלות נוספות שתעלו, תוכלו לשבת עם עצמכם ועם בני משפחתכם ולחשוב על המשמעות שעומדת מאחורי הערך נתינה עבורכם:
 
o       מה המשמעות של נתינה עבורנו?
o       מהי נתינה אצלנו במשפחה?
o       האם כל בני המשפחה יכולים לתת זה לזה או חלק רק מקבלים או רק נותנים?
o       האם היינו רוצים גם להרחיב את הנתינה מחוץ למסגרת המשפחה?
o       למי ומתי אפשר לתת?
o       איך ומה נותנים?
o       האם נתינה היא חד או רב פעמית?
o       מתן בסתר – מתי מתאימה ומתי לא?
 
חשבתם, החלפתם דעות, כתבתם וגיבשתם לעצמכם את משמעות הערך יהדות עבורכם הגיעה העת לעבור לשלב בחירה והתאמת הערך למשימה חווייתית.
 
התאמת משימות חווייתית לערך נתינה
 
גם לערך נתינה מגוון האפשרויות של המשימות המתאימות רחב מאד.
 
חג הפורים מתקרב וזו הזדמנות לשלוח משלוחי מנות ולהעניק תשומת לב לאחר. תנסו יחד כל המשפחה לבחור נמען למשלוח המנות ולנסות להרכיב את המשלוח בהתאמה לאותו נמען או לחילופין אם רוצים לשלוח מספר משלוחים לבחור יחד כמשפחה, קבוצה או מקום שאליו אתם בוחרים לשלוח את המשלוחים (יחידה בצבא, מחלקה בבי"ח, בית אבות, שכנים בבניין, חברים......) ולהתאים להם לפי הצרכים (לבית אבות אולי משלוח בלי מוצרים עם סוכר, וליחידה צבאית בצפון אולי יתאים להוסיף גרביים חמות או שקיות מרקים).
 
ורעיון נוסף, בהקשר של הפתגם "ישן מפני חדש תוציא". באחד מבתי הספר במרכז הארץ התארגנה קבוצה של הורים וביחד עם הנהלת בית הספר ייחדה מקום לאיסוף בגדים ומשחקים לנזקקים. ילדי השכבה הבוגרת היו אחראים על מיון וקיפול הבגדים והמשחקים ועל תחזוקת המקום ומעת לעת הורים מתנדבים העבירו את החפצים כתרומה לאוכלוסיות נזקקות.   
 
אז מצאו רגע חשבו על ערך הנתינה ושבו יחד עם המשפחה ותבחרו חוויה שתתאים ותשקף בצורה הטובה ביותר את הכוונה שעומדת אצלכם מאחורי המילה הערך נתינה.
 
וכמו תמיד מחכה לתמונות ולחוויות שלכם מהמשימה הרביעית – כי כמו שאתם כבר יודעים המסע המשפחתי הזה הוא של כולנו!
 
להתראות בחודש הבא,
    
 

Share on Facebook
לא הבנתי
You must be in Edit Mode to enter content, and then you can use the Module Action Menu or Module Action Buttons to manage content