בר מצווה מאוחרת

מפיקים חגיגה
מי שלא חגג בר מצווה בנעוריו, יכול לעשות זאת גם בבגרותו, ומסתבר שצפת הפכה בשנים האחרונות ליעד לתיקון רוחני שכזה
 
מסתבר שלעולם לא מאוחר מדי לחגוג בר מצווה או בת מצווה, גם אם כבר מזמן עברתם את גיל 13. איל ריס, מנהל מרכז הקבלה בצפת, מספר שבשנים האחרונות עוד ועוד מבוגרים מגיעים אל העיר כדי להשלים באופן יהודי סמלי את מה שכנראה החמיצו בנעוריהם.
"זה קורה יותר ויותר," אומר איל. "לאנשים יש מודעות ששום דבר לא מאוחר מדי ואת הכול אפשר לתקן. גם מבחינת המסורת היהודית הקלאסית זה אפשרי." לדבריו צפת היא מקום מתאים במיוחד לאותה השלמה רוחנית בגלל ההקשר של קבלה ותיקון (תיקון ליל שבועות, לדוגמה, הוא אחד מהתיקונים המיסטיים שהתפתחו אצל מקובלי צפת החל מהמאה ה-16).
חגיגות הבר מצווה והבת מצווה המאוחרות תופסות תאוצה בשנתיים האחרונות ואנשים מכל העולם באים לציין אותן, לעתים באופן ספונטני. התופעה היא חלק ממגמה שמתרחשת בארצות הברית בעיקר בקרב נשים מבוגרות. בשנות ה-50 וה-60 טקסי בת מצווה היו נדירים והנשים הללו חשות היום שטקס מאוחר הוא הזדמנות עבורן לקחת חלק בטקסים יהודיים רבי ערך.
 
בר מצווה מאוחרת. באדיבות המרכז לקבלה בצפתבנובמבר השנה, זוג בני 60 מארצות הגיע במיוחד לישראל כדי לחגוג בר ובת מצווה שמעולם לא חגגו. העלייה לתורה התקיימה יום לפני חתונתם המחודשת בי"ד בכסלו (ה-21.11), יום סגולה מיוחד ומפורסם לעריכת חופות שנפל בדיוק על יום הנישואין שלהם לפני 40 שנה.
הזוג שהתחתן לפני 40 שנה בחתונה יהודית, התגרש כעבור מספר שנים ברבנות. בחלוף השנים, כשהיגרו מברית המועצות לשעבר לארה"ב, בני הזוג הגרושים התחתנו שוב, אך הפעם לא בחתונה יהודית. הם חשו שמשהו חסר, וביקשו להגיע ארצה כדי להתחתן שוב בצפת העתיקה כדת וכדין, ובנוסף לחגוג את בר ובת המצווה שנשללו מהם כילדים. הזוג חגג את האירועים במרכז הבינלאומי לקבלה צפתית בצפת העתיקה בשדה תפוחים קדושים ("חקל תפוחין קדישין"). "שדה התפוחים הקדושים" הוא המקום שבו היו מתכנסים מקובלי צפת במאה ה-16 ובו ייסדו את מנהג קבלת השבת בשירת "בואי כלה" מול בית הכנסת על שם האר"י הקדוש.
המקום נמצא בצמוד למרכז הבינלאומי לקבלה, שאליו מגיעים עשרות אלפי מבקרים בשנה מכל קצווי תבל, כדי להתקרב לחוויית הקבלה הצפתית המקורית.
 
אין הבדלים מהותיים בין טקסי בר מצווה שנערכים בגיל המקובל לבין הטקסים שנערכים באיחור. הגברים מניחים תפילין ועולים לתורה בכל מקרה, לעתים אפילו באופן בלתי מתוכנן, פשוט בעלייה לתורה עם ספר התורה שנמצא במרכז לקבלה. בחגיגות בר מצווה שנערכות בהפקת המרכז לקבלה מתקיימים טקסים חגיגיים וחתן הבר מצווה, שאולי כבר שיבה זרקה בשערו, צועד ברחובות צפת בתהלוכה מלווה בכליזמרים. בנות המצווה, אולי כבר אמהות לבנות בעצמן, מקבלות שי פמוטים עם נרות ממפעל הנרות בצפת.
 
לדבריו של איל תופעת הבר מצווה המאוחרת מתרחשת בצפת כי אל העיר מגיעים תיירים מכל העולם שמחפשים חוויות רוחניות. "אנחנו רואים שקבוצות מחו"ל וגם ישראלים בוחרים את צפת כיעד מרכזי לבר מצווה. הולכים לכותל ולמצדה, אבל היעד המרכזי הוא צפת."
האטרקציה התיירותית המרכזית בצפת היא בתי הכנסת העתיקים, שבהם לעתים נחשפים התיירים לטקסי בר מצווה ואז הלב פשוט נפתח. אנשים נזכרים פתאום שלא עשו בר מצווה בנעוריהם ומבקשים להשלים את החסר. ימי שני וחמישי הם ימים של קריאה בתורה, ומדי פעם, המרכז לקבלה מארגן עלייה לתורה גם עבור מי שבאו למקום ללא תוכניות מוקדמות לטקס חגיגי.
איל אומר שהטקסים המאוחרים מתקיימים בתדירות של כאחד או שניים בחודש, עם יותר "נערי בר המצווה" מאשר "נערות בר מצווה", רובם תיירים, שגילם נע בדרך כלל בין 40 ל-60, אבל לעתים מדובר בצעירים שהגיעו לביקור בישראל במסגרת פרויקט "תגלית". אלה בעיקר יהודים מצפון אמריקה, אבל יש ביניהם גם ישראלים. הם אינם אנשים דתיים, בדרך כלל זיקתם ליהדות בסיסית, חלקם קשורים לבית כנסת במקום מגוריהם.
המדריכים ממרכז הקבלה מנחים את הטקס, שבמקרים רבים הוא חוויה של חצי יום, שיכולה לכלול פרט לעלייה לתורה, תהלוכה בליווי כליזמרים, ארוחה חגיגית, ביקור במפעל טליתות, קבלת קלף שבו שם חתן או כלת השמחה מוצפן בין אותיות פרשת השבוע ועוד.
 

Share on Facebook
לא הבנתי
You must be in Edit Mode to enter content, and then you can use the Module Action Menu or Module Action Buttons to manage content