משימה שנייה - משפחה

מילדים למתבגרים
קרני כהן מנוח
תקציר מפעם קודמת לטובת מי שמצטרף למסע המשפחתי של 1213
 
בחודש שעבר יצאנו לדרך משותפת של מסע משפחתי של משפחת 1213. מסע שיתפרש על כמה חודשים ויקבץ ערכים ומיומנויות שיתאימו לכמה שיותר משפחות שחוגגות השנה שנת מצווה לבנם או בתם. זוכרים?
 
אני יודעת שלכל משפחה מתאים מסע משפחתי אחר, מסע ייחודי שמותאם במיוחד לאותה משפחה, אך פה אנחנו נצטרך לזכור שאין פה "משפחה יחידה", זהו מסע משותף למשפחות רבות. ודווקא עם המגוון והשוני שאני מניחה שיהיו בין כל המשפחות נוכל להרחיב, ללמוד ולקבל נקודת מבט נוספת, שיתכן שלא היינו חושבים עליה לבד.
 
אחרי שבחרנו לפתוח את המסע המשותף שלנו ולהתמקד בערך סובלנות שדורש פתיחות כלפי דעותיו של האחר, נכונות לקבל את שונותו הפעם נתמקד בערך משפחה.
 
משפחה כערך
 
משפחה בחופשהבחברה הישראלית ערך המשפחה, ערך המשפחתיות, תופסים מקום מרכזי וחשוב. אם בעבר המשפחה הייתה מורכבת מזוג הורים וילדים היום ישנן סוגים רבים ומגוונים של משפחות, אך אם נדרש למצוא קו שמאפיין את המשפחה הישראלית אולי הייתי שמה את האצבע על כך שמוסד המשפחה תופס מקום מרכזי בחברה הישראלית והורים רבים משקיעים מאמצים בחינוך הילדים ובעתידם.
 
בכל משפחה יש דבק אחר שמחבר בין בני המשפחה, אווירה ייחודית, שפה, קודים של התנהגות. יש משפחות שרואות רק את המשפחה הגרעינית כמשפחה ואחרות רואות את כל "השבט" כמשפחה אחת גדולה. יש משפחות שנפגשות תכופות ואחרות רק באירועים. יש משפחות שרואות את התפקיד שלהן כסיפוק הצרכים הבסיסיים ואחרות משקיעות ביחסים, בתמיכה, בערבות ההדדית ועוד ועוד.
 
ואם הפעם אנחנו מתמקדים בערך משפחה אני רוצה לשתף אתכם בחוויה מיוחדת ומרגשת שזכיתי במהלך החנוכה. הוזמנתי על ידי גברת מקסימה שביקשה לחגוג את יום הולדתה ה- 60 באופן לא שיגרתי ביחד עם כל בני משפחתה. היא ביקשה להעביר למשפחתה בת עשרים הנפשות (מגיל 3 עד גיל 60 – שלושה דורות!) יום גיבוש משפחתי שבו ניגע בדרכים לשיפור התקשורת ולעבודת הצוות בין בני המשפחה והכל תוך כדי סדנא אתגרית ומהנה בטבע. 
 
לסדנא נבחרו תרגילים קבוצתיים מגוונים שחלקם דרשו ריצה, טיפוס, שיווי משקל ובעיקר עבודת צוות, תיאום ותקשורת. (וכן, כ-ולם עשו!) במהלך היום היה הכל: חילוקי דעות, בעיות בתקשורת, צעקות אבל כל אלה באו עם המון שמחה, פרגון, אהבה, ערבות הדדית ולאורך כל היום ריחף ללא מילים מסר חזק שעבר כחוט השני בין כל בני המשפחה, קטנים וגדולים שהמשפחה אצלם  היא מעל הכל. לא חשוב אם לא מסכימים, לא חשוב אם כועסים עדיין בשורה התחתונה המשפחה היא הכי חשובה.
 
אני מודה שעבורי ההתוודעות למשפחה המיוחדת הזו הייתה מרגשת ועוררה אצלי בליל מחשבות ורגשות וכן אפילו קצת קנאה על שבט משפחתי שמצליח להביע אחד כלפי השני רגשות וחום באופן כל כך גלוי וללא מסננים.
 
איזה מסר אנחנו רוצים להעביר בערך משפחה?
 
כיוון שסיכמנו שמסע משפחתי עוסק בין היתר בחינוך והנחלת ערכים על ידי ההורים, הגיעה העת לחשוב מה המסר שכל אחד מכם רוצים להעביר בערך משפחה.
 
כידוע כל משפחה היא עולם ומלואו וכבר טולסטויי פתח את ספרו אנה קרנינה במשפט המפורסם "כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו, כל משפחה אומללה, אומללה בדרכה שלה" ולצערי אין לי אפשרות ללוות באופן אישי את כל מי שלוקח חלק במסע המשפחתי 1213, אעלה בפניכם מספר שאלות ונקודות למחשבה, שאני מציגה לא אחת בפני המשפחות איתן אני עוברת את המסע הפרטי שלהם. שאלות ונקודות שבאמצעותן תוכלו לשבת עם עצמכם ועם בני משפחתכם ולחשוב מה עומד מאחורי הערך משפחה עבורכם. ואלו הן השאלות:
 
מה אנחנו רוצים שיהיה לנו במשפחה? מה חשוב לנו שיהיה במשפחה? האם יש תפקידים במשפחה? האם יש דברים שחסרים אצלנו במשפחה והיינו רוצים שיהיו? האם יש דברים במשפחה שאנחנו מוכנים לוותר עליהם? איך עושים את זה? באחריות של מי לקיים את הדברים?
 
ואחרי שחשבתם, כתבתם וגיבשתם לעצמכם את משמעות ערך המשפחה עבורכם הגיעה העת לעבור לשלב בחירה והתאמת הערך למשימה חווייתית.
 
התאמת משימה חווייתית לערך משפחה
 
גם הפעם מגוון האפשרויות של המשימות המתאימות לערך משפחה רחב מאד, ובכל זאת אמליץ על אפשרות למשימה:
 
קבעו יחד מועד ופנו לכם ערב משפחתי שבו כולכם פנויים (בלי טלפונים, מחשבים, טלביזיה וכביסה).
התחילו את הערב במשחק: כסו את העיניים של אחד מילדי המשפחה שיתנדב. הובילו אותו למקום מסוים בבית, בחצר או בשכונה הקרובה, שהחזרה משם לנקודת המוצא תהיה מעט מאתגרת. חשוב שתוודאו שהדרך חזרה תהיה בטוחה, ללא לחץ או מכשולים בדרך. סובבו את הילד מספר פעמים והסבירו לו שעליו למצוא את הדרך חזרה לנקודת המוצא. תנו לילד להתחיל לחזור ולוו אותו ללא מילים. אחרי דקה שאלו אותו האם הוא זקוק לעזרה או רמז. בשלב הזה אתם יכולים להדריך את הילד חזרה רק במילים וללא מגע.
אחרי שהילד משלים את המשימה עודדו אותו ושאלו אותו האם היה לו קשה למצוא את הדרך ללא יכולת לראות ובלי הדרכה? מה עזר לו? מה הקשה עליו? על מי או על מה סמך?
אפשרו לכל אחד מהילדים את ההזדמנות לחוות את החוויה.
 
חזרו הביתה ושבו יחד אולי אפילו תכינו מראש כיבוד ותסכמו יחד את החוויה.
 
תנסו לעזור לילדים להבין שבחיים יש מצבים שאחד זקוק לעזרה של השני, וכמה טוב שיש משפחה להסתמך עליה. כמה טוב שיש לכם אחד את השני וכדאי שכולכם יחד תיהנו יותר ותשתפו פעולה זה עם זה.
 
תכננו פעילות מהנה משותפת נוספת כמו ביקור קרוב משפחה, טיול לגלידרייה, צפייה משותפת בסרט, טיול וכו' משהו שידגים כמה אתם כהורים מעריכים את חשיבות המשפחה, מחויבים לה ומוכנים להשקיע ולעלות את סדר העדיפות שלה.
 
ואולי תחליטו על פגישה אחת לשבוע כמשפחה בה תדונו מה אתם יכולים לעשות לעזור אחד לשני, לתמוך אחד בשני, להיות זה עם זה ולהישאר קרובים למשך חייכם.
 
אני בטוחה שכל אחד מכם מומחה למשפחתו ומכיר איזו חוויה יכולה להתאים ולשקף בצורה הטובה ביותר את הכוונה שעומדת אצלכם מאחורי המילה - משפחה
 
אל תשכחו לשלוח תמונות ולשתף בחוויות שלכם מהמשימה השנייה. ואני מחכה  לקבל תגובות, בקשות והצעות להמשך המסע המשפחתי – כי אתם זוכרים המסע המשפחתי של כולנו!
 
להתראות בחודש הבא,
קרני מנוח כהן, מסע משפחתי 
    
 

Share on Facebook
לא הבנתי
You must be in Edit Mode to enter content, and then you can use the Module Action Menu or Module Action Buttons to manage content